I artiklen Det værste vejr i mands minde kan du læse, hvordan SAS og myndighederne i fællesskab fik nedtonet alvorligheden af den værste samling af havarier og alvorlige hændelser i luftfartens historie. Og der sker flere hændelser med jetmotorer, end vi umiddelbart hører om. Her kan du læse om fem tilfælde, som har fundet sted siden Gardermoen den 14. december 1998.

Den 31. oktober 2002 i Denver International Airport, USA:
Her sker nærmest en gentagelse af Gardermoen 1998. Boeing 737-fly fra henholdsvis United Airlines, America West, Frontier og Alaska Airlines får ødelagt mindst 15 jetmotorer (alle i flyenes højre side) på grund af is. Der var frysende nedbør i lighed med vejret på Gardermoen næsten fire år tidligere (læs mere her).
Kun godt fire måneder senere, den 4. marts 2003, oplever United Airlines endda en gentagelse, ligeledes i Denver, med et ukendt antal fly.

Den 7. februar 2003 på Gardermoen i Oslo:
Boeing 737-fly fra Braathens Airline får beskadiget ialt seks jetmotorer på grund af is. Senere på året, i september 2003, afholder det amerikanske luftfartsvæsen, Federal Aviation Administration (FAA) den såkaldte Denver/Gardermoen-konference i Norge. Her påpeger den detroniserede norske meteorolog Åsmund Rabbe, hvis skæbne du kan læse mere om i artiklen Gardermoen - spillet om en lufthavn, at den hidtil gældende teori om mindre is-intensitet ved stigende sigtbarhed under frysende nedbør var forkert. Dråbestørrelsen i regn i forhold til i tåge kan forværre situationen med faktor 100.

Den 26. februar 2003 i København:
Svanemølleværkets gasturbine bliver sat ud af drift. Kraftværkets chef, Erik Rosenbak Jensen, konstaterer: "Det var en overisning af luftindtaget." (Læs mere her)

Den 5. januar 2004 nær München:
En Fokker-70 fra Austrian Airlines mavelander med dobbelt motorfejl på grund af is i motorerne.

Den 25. februar 2003 bringer tidsskriftet Flight International artiklen Europe's runways are hitting capacity barrier (Europas lufthavne når grænsen for deres kapacitet) af bladets sikkerheds-redaktør, David Learmount (læs her).
Dette er nok desværre den pinagtige forklaring på, at regularitet i flyplanerne bliver prioriteret over flyvesikkerheden. Motoropvarmninger på startbanerne bliver stadig ikke udført efter motorfabrikanternes anbefalinger. De tager nemlig tid og forsinker afgangene.

 

 

Scandinavian Star-skandalen

Pårørende og overlevende fra Scandinavian Star-katastrofen, der kostede 159 mennesker livet, har i 20 år med Mike Axdal i spidsen kæmpet for at få katastrofen undersøgt til bunds. Nu sker det. Følg sagen her

Er det giftigt at flyve?

Som flypassager og besætnings-medlem risikerer du at blive udsat for giftige gasser og luft-arter. Det ønsker hverken luft-fartsselskaber eller myndigheder at fortælle dig om. Det gør vi:
Aerotoxic Assosiation
Toxic Airlines
Toxic Free Airlines

Whistleblowing i luftfart

"SAS Skandal Airlines" handler om whistleblowing og meldesystemer i luftfart. Bacheloropgaven er skrevet af Nele Sienknecht på Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg. Læs mere og download her.

whistleblowers.dk i DR's P1

Hør grundlæggerne af denne hjemmeside argumentere for, at whistleblowers er den femte statsmagt. Én times lærerig radio om whistleblowers. Læs og hør her

 
 
Untitled Document
Total Visitors: 7424
Whistleblowers • Telefon (+45) 58 54 51 77 • info@whistleblowers.dk